Czytając poradniki i przewodniki o Japonii na pewno spotkaliście się z czymś takim jak JR Pass, lub 🚄 Japan Rail Pass . Jego cena przeraża, bo jest to około 1000 zł za osobę za 7 dni. Jednak wbrew pozorom, jest to najbardziej ekonomiczna forma podróżowania po Japonii. Świadczy o tym też fakt, że jest to bilet dostępny tylko dla obcokrajowców na wizie turystycznej. (Okej, jest dostępny też dla Japończyków, którzy mieszkają ponad 10 lat za granicą). Dostępne są JR Passy na 7, 14 i 21 dni i kosztują odpowiednio ok. 1000, 1600 i 2000 pln. Dokładna kwota zależy od kursu jena i jest zawsze podana na stronie kolei japońskich. Na dzień dzisiejszy (22.01.2023) jest to 29650 jenów, czyli 1007 zł. Każda złotówka powyżej tej kwoty to prowizja pośrednika. Niektórzy oficjalnie informują o tym ile prowizji biorą, inni niekoniecznie.
Jakim cudem opłaca się bilet, który kosztuje 1000 zł za osobę za 7 dni?
Załóżmy, że lądujemy w Tokyo 🗼 i chcemy odwiedzić dodatkowo Kyoto, Osakę 🏯, Narę, Hiroshimę i Miyajimę. Trasa wtedy będzie wyglądać tak:
Tokyo -> Kyoto -> Osaka -> Nara -> Osaka -> Hiroshima -> Miyajima -> Tokyo
- Tokyo -> Kyoto 13320 jpy ~ 452 pln
- Kyoto -> Osaka 570 jpy ~ 20 pln
- Osaka -> Nara 810 jpy ~27 pln
- Nara -> Osaka 810 jpy ~27 pln
- Osaka -> Hiroshima 10630 jpy ~361 pln
- Hiroshima -> Miyajima 420 jpy (pociąg) + 180 jpy (prom) = 600 jpy ~20 pln
- Miyajima -> Tokyo 19440 jpy ~ 660 pln
W sumie: 1567 pln
Jeżeli jednak mamy ze sobą bagaż rejestrowany, to raczej nie chcemy go cały czas ciągnąć za sobą zmieniając hotele. Dużo wygodniej jest zarezerwować sobie hotel w Osace lub w Kyoto i urządzać jednodniowe wycieczki. Wtedy koszty wyglądają tak:
- Tokyo -> Osaka 13320 jpy ~ 452 pln
- Osaka -> Kyoto + Kyoto -> Osaka 570 jpy x2 ~ 40 pln
- Osaka -> Nara + Nara -> Osaka 810 jpy x2 ~54 pln
- Osaka -> Hiroshima + Hiroshima -> Osaka 10630 jpy x2 ~722 pln
- Osaka -> Miyajima (10960 jpy (pociąg) + 180 jpy (prom)) x2 ~758 pln
- Osaka -> Tokyo 13320 jpy ~ 452 pln
W sumie: 2478 pln
Dwa miejsca, które większość turystów zwiedza w Japonii to Tokyo i Kyoto. Dzieli je około 450 km. Przejechanie tej trasy shinkansenem zajmuje troszkę ponad 2h i kosztuje około 450 zł. Daje to około 900 zł w 2 strony, co praktycznie zrównuje się z ceną tygodniowego JR Passa.
Można też przeliczyć sobie samodzielnie swój plan podróży tutaj.
A może jednak autobusem będzie taniej?
Rezerwując bilety autobusowe z wyprzedzeniem możemy kupić bilet na trasie Tokyo – Kyoto za 170 pln, z Kyoto do Hiroshimy za 130 pln i z Hiroshimy do Tokyo za 200 zl. Jeżeli zastąpimy shinkanseny autobusami, to za odwiedzenie tych wyżej wymienionych miejscowości zapłacimy 606 pln, czyli ok 400 zł taniej. Trzeba jednak pamiętać, że:
- żeby kupić bilety autobusowe w tej cenie, trzeba je zarezerwować z wyprzedzeniem.
- JR Pass daje elastyczność, po prostu idziesz na stację, przechodzisz przez bramki i jedziesz.
- W powyższe nie była wliczona komunikacja w mieście, czyli np. zwiedzanie Osaki za pomocą Osaka loop line. JR Pass to obejmuje.
- rozpisana lista miast to moim zdaniem minimum, można do niej dorzucić jeszcze Okunoshimę, Kobe, Fukuokę, Himeji, czy Nagoję. Podróż w jedną stronę z Osaki do Himeji kosztuje 81 zł, a do Nagoi 60 zł w najtańszym wariancie.
- Autobusy są dużo wolniejsze. Trasa z Tokyo do Kyoto to ok 2h20min pociągiem, lub 9h autobusem.
- JR Pass ma w bonusie możliwość przejechania się superszybkim shinkansenem 🙂
Jeżeli mimo wszystko uważasz, że autobusy się będą lepiej sprawdzać w Twoim przypadku, to polecam stronę 12go.asia
Chcę JR Pass, jak go kupić?
Jeżeli nie chcesz sprowadzać zza granicy
Na tej stronie można również znaleźć listę pośredników sprzedających JR Pass poza Japonią. Tutaj można zobaczyć listę pośredników w Europie:
https://japanrailpass.net/area_05.html
Jak widać w Polsce w tej chwili jedynym pośrednikiem jest Logos tour, które dodatkowo życzy sobie sporą prowizję (130 zł) za wystawienie vouchera. Co ciekawe, z jakiegoś powodu gdy wyszukujemy informacje o zakupie JR Passa w Polsce, to na samym początku wyskakuje Koleo. Koleo nie wspomina nic o prowizjach, ale życzy sobie 1153 zł za 7dniowy bilet. To ponad 200 zł więcej niż oficjalna cena. Kupując bilety dla 2 osób tracimy 400 zł. Różnego rodzaju pośrednicy w sprzedaży JR Passa powstają i znikają. Warto zawsze sprawdzić oficjalną stronę kolei japońskich i przejrzeć kilka ofert. Im bardziej oferowana cena jest zbliżona do oficjalnej ceny podanej w jenach, tym lepiej.
Jeżeli chcesz kupić najtaniej
W tej chwili najtańszą opcją kupna JR Passa w Polsce jest Klook. Nie ma prowizji za wystawienie vouchera, nie ma prowizji za sposób płatności i wysyłka na cały świat jest darmowa : https://www.klook.com/invite/69X96P?c=USD
Vouchery są wysyłane kurierem (DHL) z Tajwanu. Nie są objęte cłem. My po 2 dniach roboczych dostaliśmy potwierdzenie wysłania, a 4 dni później dotarła do nas przesyłka. Zmieścili się więc w obiecanych 10 dniach. Warto również wiedzieć, że na Klook przy wartości zamówienia powyżej $20 można dostać $5 zniżki z kodem kl100.
Jeżeli boisz się, że nie zdąży przyjść
Istnieje też możliwość kupna JR Passa online i odebrania go w Japonii, jednak ma on wtedy nieco wyższą cenę. Można je podejrzeć w pierwszej tabelce tutaj, opisanej „If you purchase a JAPAN RAIL PASS online or at a ticket office in Japan”. Na dzień dzisiejszy jest to 33,610 jenów, czyli o 4000 jenów więcej. Jest to jednak dobra opcja, jeżeli dzień wylotu jest blisko i obawiamy się, że JR Pass nie zdąży przyjść. Niezależnie od tego na której stronie kupujemy JR Pass, wypełniając formularz trzeba pamiętać, żeby podać pełne imię i nazwisko, dokładnie tak jak mamy wpisane w paszporcie. Nie używamy polskich znaków. Po dokonaniu opłaty zostanie do nas wysłany voucher (exchange order) tradycyjnym papierowym listem, który w Japonii wymieniamy na bilet. Nie ma możliwości wymiany, lub ponownego wystawienia zgubionego/zniszczonego vouchera, ani JR Passa. Trzeba też pamiętać, że voucher jest ważny przez 3 miesiące od daty wystawienia. O tym jak wymienić voucher na właściwy bilety możecie przeczytać w kolejnym wpisie – „JR Pass – jak aktywować i używać?„.
Ordinary czy green?
Green JR Pass to JR Pass, który umożliwia jazdę w wyższej klasie. Jest to kompletna strata pieniędzy moim zdaniem, zwłaszcza, że nie wszystkie pociągi posiadają „zielone wagony”. Shinkanseny nawet w 2giej klasie przewyższają nasze pendolino pod każdym względem 😉

Dodaj komentarz