Jak wynająć skuter w Azji w 10 krokach

Wiele osób podróżując po Azji południowo-wschodniej chce wypożyczyć skuter i przemieszczać się tak jak miejscowi. Jest to opcja dająca dużą swobodę, jednak może być też mocno stresująca. My wypożyczyliśmy skutery w Indonezji, Kambodży, Tajlandii, Japonii oraz na Tajwanie i poniżej podzielimy się naszymi przemyśleniami i wskazówkami.

Więcej o wypożyczeniu w Japonii znajdziecie w odnośniku poniżej:

Przed wyjazdem

Krok 1: Prawo jazdy kategorii A

To jest podstawa. Tak, wiemy, że wypożyczają skutery bez sprawdzenia uprawnień i że policja jest przekupna, ale ubezpieczyciel już nie. Dodatkowo kurs nauczy Ciebie podstawowej techniki jazdy i panowania nad motocyklem. Nie wyobrażamy sobie bezpiecznego poruszania się po drogach bez tego, zwłaszcza z pasażerem. 

Przygotowania rozpoczęliśmy pół roku przed wyjazdem. Jedno z nas zrobiło kurs i zdało egzamin na kategorię A. W sumie ta zabawa nas kosztowała ok. 4500 zł (kurs + egzaminy + kask + interkom + odzież wymagana do egzaminu + badania lekarskie).

Mieszkańcom Śląska polecamy szkołę MotoRat: https://motorat.pl/

Krok 2: Międzynarodowe prawo jazdy

Jeżeli masz już prawo jazdy to przyda się jeszcze wyrobić międzynarodowe prawo jazdy (MPJ). W zależności od kraju i wypożyczalni wymagane jest potwierdzenie uprawnień i/lub pozostawienie dokumentu ze zdjęciem np. MPJ lub dowodu osobistego. MPJ jest wydawane w konwencji genewskiej i wiedeńskiej, więc trzeba wcześniej sprawdzić jakiego wymaga kraj w którym chcemy się poruszać jednośladem. Cena jednego dokumentu to 35 zł. Potrzebne będzie też aktualne zdjęcie. Czas realizacji w urzędzie to około 3 dni.

Aby książeczka międzynarodowego prawa jazdy mogła się na coś przydać należy mieć przy sobie również blankiet prawa jazdy. 

Krok 3: Ubezpieczenie podróży

Warto dowiedzieć się co obejmuje zakupiony przez nas pakiet ubezpieczenia i ewentualnie rozszerzyć go do podróży na skuterze. Nasze np. obejmowało pokrycie kaucji do 700 zł, jednak szczęśliwie nie musieliśmy z niego korzystać.

Krok 4: Wstępna selekcja wypożyczalni

Szukamy na mapach Google wypożyczalni możliwie blisko hotelu, wybieramy te z dobrymi opiniami i wysyłamy zapytanie o cenę, dostępność, kaucję, warunki ubezpieczenia. Wymóg pozostawienia paszportu od razu powinien skreślić taką wypożyczalnię.

Ubezpieczenie, kontakt i usuwanie usterek

Warto się dokładnie dowiedzieć co obejmuje, jaka jest procedura w przypadku awarii/wypadku i do jakiej kwoty odpowiadamy. Najlepiej jest to uzgodnić przez WhatsApp z wypożyczalnią, bo jest to dla nas jakaś podkładka w razie problemów. Ustalenia „na gębę” są niewiele warte.

Cena

Dla wielu cena jest najistotniejszym czynnikiem, zbyt często kosztem bezpieczeństwa. 

Kiedy zapytamy o cenę na miejscu, bez wcześniejszego kontaktu i negocjacji z wypożyczalnią, będzie ona zawyżona. W hotelach jeszcze bardziej. Warto zrobić rozeznanie pisząc do wcześniej wyselekcjonowanych wypożyczalni z dobrymi opiniami. U większości w cenę wliczone są 2 kaski, uchwyt na telefon, zapięcie, ale warto to wcześniej potwierdzić. Z ubezpieczeniem bywa różnie. Generalnie im dłuższy wynajem, tym łatwiej wynegocjować korzystną cenę. 

Uczciwe ceny za skuter 125cc w 2023:

  • Dla Indonezji (Bali, Ubud) =< 100k IDR/dzień
  • Dla Kambodży (Siem Reap) =< 8 USD/dzień
  • Dla Tajlandii (Chiang Mai) =< 200 THB/dzień
  • Dla Tajwanu (Hualien) =< 600 NTD/dzień
  • Dla Japonii (prefektura Okinawa) =< 4000 JPY/dzień (2024)

Kaucja

Jest to kwestia drugorzędna, ale warto mieć ją na uwadze. W Azji wiele miejsc akceptuje tylko gotówkę i zwykle jej zapasy się szybko kończą. Z tego powodu mrożenie dużej ilości gotówki w postaci kaucji jest bardzo nie na rękę. Dodatkowo w kantorach na azjatyckich walutach jest duży spread, a limit wypłat z bankomatu na standardowym koncie Revolut nie jest duży. Najbardziej problematyczne są tu tajskie bahty od wymiany których Revolut zawsze nalicza sobie 1% i których nie da się za darmo wypłacić z bankomatu (ale są inne sposoby). 

Warto rozplanować wyjazd tak, żeby wydać naszą kaucję po zwrocie, albo zdecydować się na wypożyczalnie z jak najmniejszą kaucją.

Na miejscu

Krok 5: Kupno karty SIM

Zwykle na wyjazdach polegliśmy na darmowych Wi-Fi, ale mając skuter woleliśmy mieć kontakt ze światem cały czas. Mapy Google online udostępniają informacje o bieżących utrudnieniach, GPS lepiej działa i warto jest móc od razu skontaktować się z wypożyczalnią w razie problemów. Niezależnie od tego dobrze jest ściągnąć sobie zawczasu mapy offline w Mapach Google na wypadek braku zasięgu w dżungli.

Krok 6: Wybór kasku

Warto poświęcić na ten punkt nieco więcej czasu. Jeżeli nie macie sprawdzonej wypożyczalni, najlepiej jest się przejść do kilku i poprosić o możliwość obejrzenia i przymierzenia kasków. Kaski w większości wypożyczalni są bo muszą być. Traktowane są bardziej jako amulet zarówno przez wypożyczalnię jak i wypożyczających. Z tego właśnie powodu ich stan i poziom ochrony przed urazem jest zwykle beznadziejny. 

Załóżmy, że jesteśmy już w wypożyczalni która spełniła wszystkie nasze warunki i oglądamy sprzęt.

Obejrzenie to wizualne sprawdzenie czy nie posiada wgnieceń, pęknięć. Np. w Kambodży jeden z kasków był pęknięty na pół. Przede wszystkim należy sprawdzić zapięcie: czy jest regulacja paska, czy się nie odpina samoczynnie. Dodatkowo można sprawdzić wizjer – czy nie jest uszkodzony, zbyt porysowany, ograniczający widoczność lub zbyt luźno opadający. Każdy kask powinien być dobrze spasowany i delikatnie ciasny, tak aby nie przemieszczał się w czasie szybkich ruchów głową. Z jakiegoś powodu niemal wszystkie kaski dostępne w wypożyczalniach na Bali, w Siem Reap i w Hualien były ogromne. W Indonezji musieliśmy wziąć kaski „dla dzieci”. Oglądając różne kaski ponad połowa miała mocno porysowane wizjery. Pół biedy jeszcze jak można go odczepić. Podniesiony wizjer przy mocnym wietrze lub dużej prędkości będzie mocno przeszkadzał. W zależności od państwa z tyłu kasku można znaleźć naklejkę informującą o certyfikacie bezpieczeństwa np. DOT, czy Index.

Krok 7: Dodatkowe (nie) potrzebne udogodnienia

  • USB

Nie jest konieczne, ale jest to przydatny bajer, zwłaszcza jak się nie ma powerbanka. W Indonezji raz uratowało nam tyłek, jak telefon się rozładował na prowincji. Warto sprawdzić, czy da się jednocześnie jechać i ładować telefon (w naszej Hondzie się nie dało, bo gniazdo było w schowku).

  • Miejsce w bagażniku

Zazwyczaj większość skuterów posiada wystarczająco dużo miejsca na bagaż. Jeżeli jednak bieżecie ze sobą sprzęt fotograficzny, kamerę, drona, duży zapas jedzenia, picia i chcecie mieć jeszcze miejsca na zakupy pamiątek to warto zwrócić na to uwagę. Kiedy my przesiadaliśmy się z Hondy PCX na Hondę Zoomer-X doznaliśmy lekkiego szoku. W przypadku niewystarczającej opcji w bagażniku niekiedy są umieszczone dodatkowe schowki lub haczyki na panelu widełek/kierownicy. Sami wykorzystaliśmy taki haczyk i umieszczaliśmy tam siatkę, w której znajdowała się butelka z wodą w ciągu dnia i zakupy z 7-11 wieczorem. W Kambodży wybieraliśmy butelki posiadające uchwyt do powieszenia.

Krok 8: Sprawdzenie ogólnego stanu technicznego

  • Hamulce 

Wizualnie poziom płynu hamulcowego w zbiorniczkach i naciśnięcie do oporu pojedynczo klamek hamulca przedniego i tylnego. 

  • Opony

Potrafią być naprawdę mocno zużyte. O ile nie jest mokro na drogach bardzo tego nie odczujecie. Jeżdżenie po mokrej nawierzchni, szczególnie w zakrętach grozi upadkiem.

  • Światła

Po prostu mają być i działać. Tunele, gęsty las, jazda po zmroku.

  • Podstawa boczna i centralna skutera.

Jeżeli widzisz, że skuter stoi w wypożyczalni i myślisz, że będzie stał w każdym innym miejscu to się bardzo mylisz. Miejsce parkingu będzie się za każdym razem mniej lub bardziej różnić. Od nachylenia po utwardzenie miejsca podparcia skutera. Jeżeli widzisz że skuter już w wypożyczalni  stoi mocno przechylony to znaczy że podpórka boczna jest prawdopodobnie przekrzywiona, a każde większe nachylenie grozi przewróceniem. Każdy skuter powinien mieć 2 możliwości postawienia skutera. Za najbardziej stabilne i bezpieczne uważa się użycie podstawy centralnej. Niestety wymaga to użycia nieco większego wysiłku, niż machnięcie nogą w podpórkę. Dobrą opcją jest szeroka stopa podstawy bocznej. Im większa powierzchnia podparcia tym większa stabilność.

Krok 9: Zrobienie zdjęć uszkodzeń

Dobrze jest wizualnie ocenić sprzęt i zrobić zdjęcia wszystkich zabrudzeń, rysek, obić i innych uszkodzeń na miejscu w wypożyczalni. Dzięki temu nikt nas nie oskarży o istniejące już wady.

Krok 10: Umowa i płatność

Upewniamy się jeszcze raz co do najważniejszych kwestii, potwierdzamy dzień i godzinę zwrotu, ilość paliwa w baku, podpisujemy umowę, NIE ZOSTAWIAMY PASZPORTU. To dobry czas na upewnienie się co do numeru telefonu w razie potrzeby. Niektóre wypożyczalnie mają rozmieszczone w siedzeniach lub schowkach dowód rejestracyjny, który może być wymagany w razie kontroli. Warto też poprosić o zaprezentowanie jak otworzyć wlew paliwa, jak odpalić skuter (niektóre wymagają naciśnięcia hamulca, chyba każde schowanie stopki bocznej1), jak zablokować kierownicę.

I ruszamy w drogę. Miłej podróży 🙂

  1. Przyznajemy szczerze, raz prawie zadzwoniliśmy spanikowani do wypożyczalni, że skuter nie odpala. Powodem „awarii” była nieschowana stopka. Tego dnia już kawy nie potrzebowaliśmy. ↩︎

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *